داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

بی آبی پوست و عوامل اصلی آن

بی آبی پوست چیست؟ 6 عامل مهم آن را بشناسید

بی‌ آبی پوست که اصطلاحا به آن دهیدراته شدنهم می‌گویند، یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد و تشدید چین و چروک‌هاست. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست، آب و چربی زیادی را از دست داده باشد.
دهیدراته شدن پوست ممکن است در هر سن و سالی، برای هر نوع پوست و تحت تاثیر عوامل مختلفی رخ بدهد.
اما با افزایش سن، تابش اشعه‌های مضر آفتاب، آب و هوای سرد و خشک، کمبود ویتامین A، بیماری‌های مختلف و…  شدیدتر شده و در نهایت منجر به ایجاد چین و چروک پوست و سایر مشکلات پوستی شود.
در این مقاله از بلاگ سایت اکسپرتیج می‌خواهیم به بررسی این عامل مهم تشدید پیری پوست بپردازیم. با خواندن این مقاله می‌توانید شناخت بهتری از پوست خود داشته و مراقبت بهتری از آن به عمل آورید.

بی‌ آبی پوست چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، زمانی که پوست شما رطوبت و چربی زیادی از دست بدهد، بی‌ آب یا دهیدراته می‌شود. در این حالت پوست به مراقبت و درمان نیاز دارد تا رطوبت و تازگی خود را بازیابی کند.

مهم‌ترین نشانه‌های بی‌ آبی پوست

  • خارش پوست بدن
  • تیره‌تر شدن رنگ پوست
  • بروز چین و چروک‌های ناگهانی در قسمت‌های مختلف پوست
  • ظهور حلقه‌های تیره زیر چشم و ظاهر خسته چشم‌ها
  • پوسته پوسته شدن، قرمزی یا سوزش پوست
  • مسدود شدن منافذ پوستی
  • اگزما

 

ممکن است به طور کلی جنس و نوع پوست شما تحت تاثیر عواملی مثل ژنتیک، خشک باشد. هرچند در این صورت هم مراقبت و آبرسانی به پوست برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و دیگر آسیب‌ها به پوست، بسیار ضروری است. اما روش درمان بی‌ آبی پوست متفاوت از مراقبت‌هایی است که از پوست خشک می‌شود. برای همین هم دانستن تفاوت این دو و تشخیص آن ها از هم، اهمیت زیادی دارد.

اگر می‌خواهید درباره دیگر عوامل ایجاد چین و چروک پوست و راه‌های پیشگیری از آن بیشتر بدانید، مقاله «چین و چروک صورت چرا به وجود می‌آید؟ 6 دلیل عمده ایجاد و افزایش چین و چروک» را بخوانید.

6 عامل مهم بی‌ آبی پوست

حالا که نشانه‌های پوست‌ دهیدراته را متوجه شدیم، بهتر است به سراغ عواملی برویم که منجر به بی‌ آبی پوست شده و آن را تشدید می‌کند.

1. عدم مصرف آب کافی

همان‌طور که نوشیدن آب به مقدار کافی، برای کل بدن مفید و ضروری است، برای پوست که بزرگ‌ترین عضو بدن انسان به شمار می‌آید نیز بسیار حیاتی و مهم است. عدم نوشیدن آب به مقدار کافی را می‌توان یکی از عوامل مهم دهیدراته شدن پوست دانست.

2. رژیم غذایی نامناسب

مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی الکل، کافئین، شکر و سدیم تاثیر بسیار بدی بر پوست داشته و نقش مهمی در بی‌ آبی پوست دارد. با گنجاندن میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات در رژیم غذایی تا حد زیادی از دهیدراته شدن پوست جلوگیری می‌کنید.

3. عوامل محیطی

آفتاب گرفتن یا گدراندن زمان زیاد در زیر آفتاب، زندگی در مناطق بادخیز یا آب و هوای سرد و خشک مجموعه عوامل محیطی است که می‌تواند افراد را دچار بی‌ آبی پوست کند. استفاده از ضدآفتاب، لباس‌های محافظ، مرطوب‌کننده‌ها و… می‌تواند تاثیر این عامل را تا حدی برطرف کند.

4. حمام آب داغ

برعکس آن‌چه معمول است،‌ دوش گرفتن با آبی که بیش از حد داغ شده باشد به هیچ وجه خوب نیست. این کار می‌تواند لایه سطحی پوست را سوزانده و موجب دهیدراته شده آن ‌شود. آب ولرم بهترین دمای آب برای دوش گرفتن روزانه است.

5. تهویه مطبوع

یکی از عواملی که باعث از بین رفتن رطوبت هوا می‌شود، دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند. قرارگیری مداوم در مجاورت دستگا‌های تهویه مطبوع ممکن است پوست دهیدراته را به دنبال داشته باشد.

6. محصولات آرایشی نامعتبر

استفاده نادرست و بیش از حد از برخی محصولات آرایشی و پاک‌کننده‌های پوست با مواد شیمیایی زیاد، می‌تواند منجر به دهیدراته شدن پوست شود. استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌های معتبر، به خصوص اگر حاوی اسیدهیالورونیک باشد، می‌تواند این تاثیر را خنثی کند.

اکسپرتیج، اولین تولید کننده تخصصی محصولات ضد پیری پوست در ایران است که توانسته با بهره از تخصص و تجربه متخصصان خود، بهترین محصولات مراقبتی پوست را روانه بازار کند. برای آشنایی بیشتر  با محصولات ضد پیری و مراقبت از پوست اکسپرتیج، کلیک کنید

جمع‌بندی

یکی از مشکلات نسبتا شایع پوستی، بی‌ آبی پوست یا دهیدراته شدن آن است. این مشکل می‌تواند به آسیب‌های دیگری همچون چین و چروک و لک پوستی نیز دامن بزند. در این مقاله سعی کردیم با معرفی برخی از مهم‌ترین نشانه‌ها و عوامل ایجاد این مشکل، شما را در جهت شناختن و مراقبت بهتر از پوستتان راهنمایی کنیم.