داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

چگونه دست هایی جوان داشته باشیم؟

چگونه دست هایی جوان داشته باشیم؟ بهترین راه های پیشگیری و رفع چین و چروک دست

چین و چروک دست هم در کنار دیگر تغییرات پوست، از نشانه‌های ناگزیر بالا رفتن سن و پیری پوست است. اما برخی کارها و اشتباهات وجود دارد که می‌تواند این روند را سریع‌تر کرده و شدت ببخشد.
به همان میزان که دست‌ها در معرض دید بیشتر هستند و زیبایی و سلامتشان اهمیت دارد، به همان میزان نیز احتمال آسیب دیدنشان بالاتر است.
از سوی دیگر، ظرافت پوست دست باعث می‌شود تا بیشتر تحت تاثیر عوامل و محرک‌های خارجی قرار گرفته و ظاهر شاداب و زیبای خود را به‌تدریج از دست بدهد. همین مسئله نیز لزوم توجه بیشتر به پوست دست و مراقبت از آن را پررنگ‌تر می‌کند.
در این مقاله از بلاگ اکسپرتیج می‌خواهیم به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پوستی یعنی پیری دست بپردازیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با عوامل تشدید کننده این نوع چین و چروک و راهکارهای کاهش و پیشگیری از آن آشنا شوید.

مهم‌ترین عوامل ایجاد چین و چروک دست چیست؟

چنان‌چه گفته شد، افزایش سن اولین و مهم‌ترین فاکتور به‌وجود آمدن چین و چروک در پوست دست است. با بالا رفتن سن، پوست دست هم مانند پوست صورت،‌ به دلیل کاهش سطح فاکتورهایی نظیر کلاژن، الاستین و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری پوست، دچار چین و چروک می‌شود.
اما به غیر از افزایش سن، عوامل و محرک‌های دیگری هم هست که به پیر شدن دست منجر می‌شود.

1. قرار گرفتن در معرض آفتاب

آفتاب با اشعه‌های مضر خود، مثل همیشه در صدر لیست مخاطراتی است که پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پوست دست هم از این قاعده مستثنی نبوده و می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست برساند. نور خورشید کلاژن و الاستین موجود در پوست دست را تخریب کرده و به ایجاد چروک و همچنین لک‌های تیره روی پوست دست می‌انجامد.

2. شستشوی زیاد دست

با این‌که همیشه و به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا، شستن دست‌ها بسیار توصیه می‌شود، این کار برای پوست دست چندان مفید به نظر نمی‌رسد. شستن بیش از اندازه دست‌ها به‌خصوص با آب گرم، خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و آن را خشک می‌کند. همین مسئله هم به ایجاد و افزایش چین و چروک دست ختم می‌شود.

3. سیگار کشیدن

همان‌طور که بارها گفته شده، یکی از مخرب‌ترین عوامل پیری پوست، سیگار است. دود سیگار با مختل کردن جریان خون و سیستم اکسیژن‌رسانی به سلول‌های پوست، مانع رسیدن مواد مغذی و ویتامین‌ها به پوست شده و به ایجاد آسیب و چین و چروک در پوست منتهی می‌شود.

4. بی‌آبی پوست دست

از مهم‌ترین عواملی که به پیری پوستدست منجر می‌شود، می‌توان به بی‌آبی یا دهیدراته بودن پوست دست اشاره کرد. تحت تاثیر عواملی همچون آفتاب، آب و هوا، ژنتیک، افزایش سن و… پوست دست نیز ممکن است مانند پوست سایر قسمت‌های بدن دچار بی‌آبی شده یا اصطلاحا دهیدراته شود. همین مسئله نیز چین و چروک دست را ایجاد کرده و آن را تشدید کند.

اگر می‌خواهید در مورد بی‌آبی یا دهیدراته شدن پوست و راه‌های رفع آن، بیشتر بدانید، مقاله « بی آبی پوست چیست؟ 6 عامل مهم دهیدراته شدن پوست را بشناسید» را بخوانید.

5. تماس مکرر با مواد شیمیایی

کار با مواد شیمیایی همچون مواد شوینده و بهداشتی، بدون استفاده از دستکش، از عوامل تاثیرگذار بر پیری پوست دست است. عادت به کارهایی همچون نظافت و شستشوی ظروف بدون دستکش، به آسیب‌هایی جدی همچون لک و چین و چروک بر روی دست منتهی می‌شود.

چگونه از چین و چروک دست پیشگیری کنیم؟

با توجه به عوامل موثر بر ایجاد و تشدید چین و چروک دست برشمردیم، راه‌های پیشگیری از آن را می‌توان حدس زد. ترک سیگار، استفاده از دستکش‌های محافظ و مراقبت از پوست دست در هنگام انجام فعالیت‌هایی نظیر شستشو و نظافت، استراحت دادن به دست و… تاثیر به‌سزایی در کاهش و پیشگیری از پیری پوست دست دارد. از دیگر راه‌های پیشگیری از چین و چروک دست می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. محافظت در برابر آفتاب

با توجه به تاثیر مستقیم آفتاب بر پیری پوست دست، باید از محافظت در برابر آفتاب به عنوان اولین راه حل نام ببریم. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF30 به بالا برای خنثی کردن اشعه‌های مضر آفتاب و پوشیدن دستکش نخی تا حد زیادی می‌تواند اثر ناخوشایند آفتاب را کاهش دهد.

2. آبرسانی به پوست دست

از آن‌جا که بی‌ابی پوست به شکننده‌تر شدن و آسیب‌پذیرتر شدن آن دامن می‌زند، آبرسانی و کمک به هیدراته شدن پوست می‌تواند از پیری پوست دست جلوگیری کند. استفاده روزانه از انواع مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها که حاوی مواد موثری همچون اسیدهیالورونیک و آنتی‌اکسیدان‌ها باشند، بسیار مفید است.

 

3. لایه‌برداری پوست دست

به طور طبیعی افزایش سن باعث کند شدن روند لایه‌برداری پوست می‌شود. استفاده از اسکراب‌ها، شوینده‌ها و کرم‌های لایه‌بردار می‌تواند به لایه‌برداری ملایم پوست، از بین رفتن سلوا‌های مرده در لایه شاخی پوست و در نهایت نرم‌تر شدن خطوط و کاهش چین و چروک دست بیانجامد.

«اکسپرتیج» به عنوان اولین گروه تخصصی محصولات ضد پیری پوست،‌ ارائه‌دهنده انواع لوسیون‌ها، کرم‌ها و سرم‌های مراقبت از پوست با تکیه بر پیشگیری و کاهش عوارض افزایش سن در ایران است.
کرم تقویت کننده پوست دست اکسپرتیج (Hand Perfect)، ضد چروک، مرطوب کننده، روشن کننده و ضد لک با بهره‌گیری از تکنولوژی نانو و با خاصیت ضد آفتاب، می‌تواند به بازسازی پوست، رفع چین و چروک دست و لک‌های تیره پوست دست بیانجامد.

جمع‌بندی

پوست دست هم با افزایش سن دچار عوارضی همچون لک، بی‌آبی و چین و چروک می‌شود. عواملی همچون تابش آفتاب، شتشوی زیاد دست، سیگار کشیدن، دهیدراته شدن پوست، کار با مواد شیمیایی بدون دستکش و… از عوامل مهم ایجاد و افزایش چین  چروک دست برشمرده می‌شوند. در مقابل، با راه‌هایی همچون ترک سیگار، محافظت از پوست در برابر محرک‌های خارجی همچون استفاده از دستکش، ضدآفتاب، آبرسانی و لایه‌برداری پوست دست می‌توانید روند پیری پوست را کندتر کرده و از چین و چروک دست پیشگیری کنید.
در این مقاله به بررسی عوامل اصلی ایجاد و نیز بهترین راه‌های پیشگیری و کاهش چین  چروک دست پرداختیم. چنان‌چه سوال یا تجربه‌ای در زمینه محافظت از پوست دست و جلوگیری از چین و چروک آن دارید، در بخش نظرات همین مطلب با ما و خوانندگان اکسپرتیج به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما خواهند بود.