داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

کرم مرطوب کننده برای پوست بهتر است یا آبرسان؟

کرم مرطوب کننده یا آبرسان؟ کدام برای پوست شما مناسب‌تر است؟

از آن‌جایی که آب عاملی حیاتی برای سلامت پوست به شمار می‌رود، آبرسانی و حفظ رطوبت پوست، جایگاهی ویژه در برنامه‌های مراقبتی پوست دارد. خشکی و بی‌آبی پوست از مهم‌ترین عوامل ایجاد مشکلات و عوارض پوستی همچون چین و چروک، لک، اگزما و بیماری‌های پوستی است، برای همین هم ‌آبرسانی و استفاده از کرم مرطوب کننده مرطوب  برای افرادی که به دنبال پوستی سالم، شاداب و جوان هستند، دارای اهمیت زیادی است.

کرم مرطوب کننده چه تفاوتی با کرم آبرسان دارد؟ شاید برای شما هم این سوال‌ها پیش آمده باشد که اساسا آیا آبرسان و مرطوب‌کننده تنها نام‌های تجاری متفاوتی هستند که برای اهداف بازاریابی و نفوذ بیشتر به بازار، بر روی محصولات گذاشته می‌شوند یا واقعا عملکرد متفاوتی دارند؟ اگر این‌طور است هرکدام چه تاثیری بر پوست گذاشته و برای چه نوع پوستی مناسب هستند؟

در این مقاله از بلاگ سایت اکسپرتیج می‌خواهیم به این سوالات پاسخ داده و به شما در یافتن بهترین گزینه برای پوستتان کمک کنیم. با ما همراه باشید.

کرم مرطوب کننده یا آبرسان

کرم مرطوب کننده چه می‌کند؟

به طور کلی کرم مرطوب کننده در کنار خاصیت نرم‌کنندگی، با ایجاد لایه‌ای محافظ بر روی سطح پوست، مانع تبخیر آب از منافذ پوست شده و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.
می‌توان گفت که مرطوب کننده‌ها با ترکیبات معمولا چرب خود، در واقع به کمک سد دفاعی پوست (Skin barrier) که با نام سد هیدرولیپیدی نیز شناخته می‌شود، می‌آیند. سد هیدرولیپیدی که خارجی‌ترین لایه پوست است، به عنوان یک لایه محافظ در برابر محرک‌های خارجی و تهدیدهای محیطی برای پوست عمل می‌کند.
سد هیدرولیپیدی با ترکیبی از آب، چربی و سلول‌های مرده پوست و عناصری چون آمنواسیدها، اسیدهای چرب،‌اوره، تری گلیسیرید و…  مانع تبخیر آب از سطح پوست می‌شود. چنان‌چه به هر دلیلی این سد محافظتی آسیب ببینید، پوست دچار خشکی، خارش، سوزش، ترک و… می‌شود. مرطوب کننده‌ها در واقع عملکرد این لایه محافظتی را تقویت می‌کنند.
بیشتر ترکیباتی که در کرم مرطوب کننده وجود دارند همچون روغن نارگیل، روغن بادام، شی باتر، جوجوبا، اسکوالن، روغن درخت چای و… نیز برای افزایش همین خاصیت محافظتی و نرم کنندگی است.

کرم آبرسان چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد اصلی آبرسان‌ها جذب آب بیشتر برای پوست است. این کرم‌ها بر خلاف کرم مرطوب کننده که کارش حفظ رطوبت در پوست است، کار جذب رطوبت را برای پوست انجام می‌دهند.
آبرسان‌ها که به هومکتانت یا هیدراتور هم معروفند، کمک می‌کنند تا مقدار آب بیشتری توسط لایه‌های سطحی پوست جذب شده و به لایه‌های پایینی و لایه شاخی پوست برسد.
آبرسان‌ها با وجود ترکیباتی همچون هیالورونیک اسید، گلیسیرین، اسید سیتریک، اسید لاکتیک، آلوئه‌ورا، عسل و… علاوه بر آبرسانی به پوست، کمک می‌کنند تا پوست بتواند مقدار آب بیشتری را از محیط اطراف جذب کند.

اگر می‌خواهید در مورد آبرسانی پوست بیشتر بدانید، مقاله « آبرسانی پوست چه مزایایی دارد؟ ۶ راهکار ساده برای رطوبت‌رسانی پوست»‌ را بخوانید.

کرم مرطوب کننده یا آبرسان

کرم مرطوب کننده برای پوست بهتر است یا آبرسان؟

واقعیت این است که با توجه به عملکرد و تاثیر هرکدام از این دو نوع محصول، از هر دوی این‌ها می‌توان در جای خود استفاده کرد. اما توجه به جنس و نوع پوست در این انتخاب نقش مهمی را بازی می‌کند.

پوست خشک

اگر جنس پوست‌تان خشک است و در اکثر مواقع احساس خشکی روی پوست خود می‌کنید، احتمالا کرم مرطوب‌کننده برای پوست شما مناسب‌تر است.
وجود ترکیبات مغذی و روغنی بیشتر در مرطوب کننده‌ها به تغذیه و نرم‌تر شدن پوست می‌انجامد و از سوی دیگر با ایجاد سدی محافظ بر روی پوست از تبخیر بیشتر آب پوست جلوگیری می‌کند.

پوست چرب

اما اگر پوست چرب دارید و مستعد جوش و آکنه هستید، بهتر است بیشتر از کرم آبرسان و یا کرم مرطوب کننده‌ای که چربی کمتری دارد و بر پایه آب است، استفاده کنید. اما هرگز فکر نکنید که پوست چرب نیاز به رطوبت‌رسانی و آبرسانی ندارد.
چرا که وقتی پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، سد دفاعی پوست یا همان سد هیدرولیپیدی برای محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی شروع به ترشح چربی بیشتری می‌کند تا کمبود رطوبت پوست را جبران کند. همین مسئله منجر به چرب‌تر شدن پوست و ایجاد جوش و آکنه می‌شود.

پوست مختلط

اگر پوستتان در برخی نقاط صورت، مانند اطراف بینی یا پیشانی، چرب است و در سایر نقاط، مانند گونه‌ها، چانه و… خشک به نظر می‌رسد، دارای پوست مختلط هستید.
اگر این‌طور است، بهترین کار  داشتن یک روتین روزانه پوستی است. ابتدا برای آبرسانی به پوست می‌توانید از آبرسان استفاده کنید و بعد از آن، برای آنکه مانع تبخیر دوباره آب پوست شوید، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

کرم مرطوب کننده اکسپرتیج با عملکرد سفت کنندگی و ضد چروک، ساختاری ملایم و سبک با جذب سریع به رفع علائم خشکی، کشش و خارش پوست می‌انجامد. علاوه بر این با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و کمک به تولید کلاژن و الاستین بیشتر در پوست، چین و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با کرم مرطوب کننده و ضد چروک اکسپرتیج کلیک کنید.

جمع‌بندی

تفاوت در فرمولاسیون و ساختار آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌ها، به هرکدام نقشی مجزا در سلامت و شادابی پوست می‌دهد. همان‌طور که یک کرم آبرسان باعث می‌شود تا پوست بتواند مقدار بیشتری رطوبت را جذب کند، یک کرم مرطوب کننده در حفظ این رطوبت به پوست کمک می‌کند.
با توجه به نوع و جنس پوست می‌توانید از آبرسان یا مرطوب کننده و یا هر دوی آن‌ها استفاده کنید. اما با توجه به خاصیت نرم‌کنندگی و چرب‌تر بودن عناصر به کار رفته در مرطوب کننده‌ها، این نوع کرم‌ها برای پوست‌های خشک بهتر است. در مقابل به دلیل آن‌که آبرسان‌ها بر پایه آب ساخته شده‌اند و جذب رطوبت پوست را بیشتر می‌کنند، برای پوست‌های چرب مناسب‌ترند.