داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

چین و چروک پیشانی و راه های کاهش آن

چین و چروک پیشانی را با 7 راهکار ساده و عملی کاهش دهید!

چین و چروک پیشانی از جمله اولین خطوطی است که در روند افزایش سن و حتی در سال‌های آغازین جوانی بر روی صورت ظاهر می‌شود. معمولا روند پیری صورت از پیشانی و در کل نیمه فوقانی صورت شروع می‌شود. دلیل این مسئله احتمالا فعالیت بیشتر ماهیچه‌های این قسمت از صورت و نیز در معرض آفتاب قرار داشتن آن است.
عواملی چون افزایش سن، تابش نور خورشید، مصرف سیگار و برخی عادات رفتاری به پایین آمدن سطح کلاژن، الاستین و آنتی اکسیدان‌های پوست شتاب می‌بخشند. برای همین هم میزان انعطاف‌پذیری و ضخامت پوست کاهش می‌یابد و چین و چروک‌ها بر روی پوست آشکار می‌شوند.
برای از بین بردن چروک پیشانی راه‌های مراقبتی و درمانی مختلفی پیشنهاد می‌شود. اما مراقبت بیشتر از پوست و برخی تغییرات در سبک زندگی را می‌توان به عنوان بهترین و مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری و کاهش چین و چروک پیشانی دانست.
در ادامه این مقاله از بلاگ سایت اکسپرتیج با ما همراه باشید تا با بهترین راهکارهای پیشگیری و کاهش چین و چروک در پیشانی آشنا شوید.

چروک پیشانی و راه های پیشگیری از آن

با این 7 کار با چین و چروک پیشانی خداحافظی کنید!

مراقبت از پوست و پیشگیری از آسیب‌ها و تغییرات ناخوشایند پوستی می‌تواند بسیار ساده‌تر از درمان و رفع عوارض این آسیب‌ها باشد. با چند تغییر کوچک اما مهم در سبک زندگی می‌توان به سادگی روند پیری پوست را آهسته‌تر کرد.

1. مراقب فعالیت ماهیچه‌های پیشانی باشید

اخم کردن یا بالا بردن ابروها و استفاده مداوم و بیش از حد از ماهیچه‌های پیشانی در هنگام صحبت، تاثیر بسیاری بر افزایش چین و چروک پیشانی می‌گذارد.
ما عادت داریم برای ابراز احساسات و در حالت‌هایی نظیر توجه، تعجب، علاقه و…. این کار را ناخودآگاه تکرار کنیم. اما تکرار این حالت به تدریج باعث ایجاد خطوطی افقی بر روی پیشانی شده که با افزایش سن و تغییراتی که در بافت پوست ایجاد می‌شود، عمیق‌تر می‌شوند.
برای رفع این مشکل، به حالت‌های صورت خود دقت بیشتری کنید و نسبت به حرکت ماهیچه‌های صورتتان آگاه‌تر شوید. با این کار می‌توانید به صورت آگاهانه، بالا بردن ابروها و حرکات زیاد ماهیچه‌های پیشانی را کنترل کرده و کم‌کم این عادت را ترک کنید.

2. رژیم غذایی مناسب داشته باشید

همان‌طور که گفته شد یکی از عوامل ایجاد خطوط صورت و چین و چروک پیشانی، آسیب‌پذیر شدن پوست در اثر کاهش سطح آنتی اکسیدان‌ها در پوست و در پی افزایش سن است. وجود مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی می‌تواند این فقدان را تا حد زیادی جبران کند.
میوه‌ها و سبزیجات، سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز پوست همچون A، E و C هستند. سعی کنید با قرار دادن این نوع خوراکی‌ها و جایگزین کردن آن‌ها به جای غذاها و مواد قندی و فاقد آنتی اکسیدان، به توانایی ترمیم و شادابی پوست کمک کنید.

3. آب بیشتری بنوشید

یکی از مهم‌ترین عواملی که به چروک شدن پوست و ایجاد چین و چروک پیشانی و حتی لک‌های پوستی منجر می‌شود، خشک شدن یا اصطلاحا دهیدراته شدن پوست است. مصرف آب به مقدار کافی، علاوه بر کمک به حفظ سلامتی کل بدن، برای شادابی و سلامتی پوست که بزرگ‌ترین ارگان بدن ماست هم بسیار ضروری و لازم است.
سعی کنید تعداد دفعات نوشیدن آب را افزایش دهید و در مقابل، قهوه، کافئین و نوشیدنی‌های قندی و انرژی‌زای کمتری مصرف کنید. در کنار این، استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌ها را هم برای کاهش خشکی پوست فراموش نکنید.

4. از آفتاب دوری کنید

آفتاب گرفتن و قرار داشتن طولانی مدت در معرض آفتاب، می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به پوست رسانده و سرعت ایجاد چروک‌های پوستی را افزایش دهد. تابش اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید که به نام UVA و UVB شناخته می‌شوند، علاوه بر ایجاد لک‌های پوستی و افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست، به ایجاد و افزایش چین و چروک پیشانی هم دامن می‌زند.
سعی کنید تا آن‌جا که ممکن است از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. استفاده روزانه و همیشگی از کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF 30 و پوشیدن کلاه آفتاب‌گیر و استفاده از عینک در روزهای آفتابی می‌تواند روند پیری پوست را تا حدود زیادی کنترل کند.
برای آشنایی بیشتر با تاثر منفی آفتاب بر پوست، مقاله «لکه‌های پیری پوست چگونه به وجود می‌آیند و چطور درمان می‌شوند؟» را بخوانید.

چروک پیشانی و راه های پیشگیری از آن

5. نوشیدن الکل را کنار بگذارید

مصرف مداوم و طولانی مدت الکل یکی از عواملی است که به افزایش و شدت انواع آسیب‌های پوستی از جمله چین و چروک پیشانی دامن می‌زند. از بین رفتن شادابی و دهیدراته شدن پوست یکی از عوارض مصرف مکرر الکل است. همین عامل می‌تواند بر سطح کلاژن پوست و توانایی پوست برای ترمیم خود تاثیر منفی گذاشته و روند پیری پوست را سریع‌تر کند.
با عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا دست کم، کنترل مصرف آن می‌توانید تاثیر منفی آن بر سلامت پوست و میزان چین و چروک پوست را کاهش دهید.

6. سیگار نکشید

ترک سیگار یکی از کارهایی است که متخصصان همیشه در کنار استفاده از ضدآفتاب و آبرسان‌ها، برای حفظ سلامت پوست، به صورت جدی توصیه می‌کنند. سیگار کشیدن همان‌طور که برای سلامتی عمومی بدن مضر است، به پوست هم آسیب‌های جدی وارد می‌کند.
نیکوتین موجود در دود سیگار می‌تواند کلاژن پوست را تخریب کرده و خون‌رسانی به پوست را مختل کند. اختلال در خون‌رسانی به پوست، کاهش اکسیژن پوست را در پی داشته و سطح آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز پوست را کم می‌کند. همین مسئله هم به تند شدن روند پیری و افزایش چین و چروک پیشانی و صورت منجر می‌شود.

7. از محصولات مراقبتی پوست استفاده کنید

علاوه بر تمام نکاتی که در بالا گفته شد، استفاده از کرم‌ها و سرم‌های ضد چروک، آبرسان‌ها، لایه‌بردارها، اسکراب‌ها و دیگر محصولات مراقبتی پوست می‌تواند با تقویت و مراقبت از بافت پوست، به ایمن‌تر شدن آن در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن کمک فراوان کند.
وجود انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز پوست در این نوع محصولات مراقبتی، می‌تواند در کنار رژیم غذایی مناسب، مواد مغذی و مهم برای سلامت پوست را فراهم کند. بالا رفتن سطح آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و افزایش توانایی پوست برای بازسازی خود، به کمرنگ‌تر شدن خطوط صورت و کاهش چین و چروک پیشانی منتهی می‌شود.

محصولات تخصصی ضد پیری و ضد چروک اکسپرتیج، تولید شده با  تکنولوژی روز دنیا، بهترین راه برای مراقبت از پوست و پیشگیری و کاهش علائم پیری پوست است.

جمع‌بندی

با رعایت نکاتی ساده و راهکارهایی عملی می‌توان تا حدود زیادی از ایجاد چین‌ها و خطوط روی پیشانی، که از نخستین چین و چروک‌های صورت هستند، پیشگیری کرد و آن‌ها را کاهش داد.
کمتر حرکت دادن عضلات پیشانی، نوشیدن آب بیشتر، دوری از آفتاب و استفاده از ضدآفتاب، ترک سیگار و الکل و استفاده از محصولات مراقبتی پوست، تاثیر به‌سزایی در پیشگیری و کاهش چین و چروک پیشانی دارد.

شما  چه راهکارهای ساده دیگری را برای کاهش چین و چروک صورت و به خصوص پیشانی پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات و تجربه‌های خودرا با ما و دیگر خوانندگان بلاگ اکسپرتیج در قسمت نظرات همین مطلب در میان بگذارید.