داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

چین و چروک دور چشم؛ 6 عامل مهم ایجاد و افزایش چین و چروک دور چشم

چین و چروک دور چشم: 6 عامل مهم ایجاد و افزایش آن

چین و چروک دور چشم یکی از اولین خطوطی است که در صورتمان ظاهر می‌شود. خیلی از ما ممکن است حتی در سنین 20 تا 30 سالگی متوجه ایجاد خطوط و چروک‌های زیر چشم خود شویم. دلیل اصلی این امر را می‌توان در نازک‌تر بودن پوست ناحیه اطراف چشم پیدا کرد که آن را آسیب‌پذیرتر می‌کند. اما عوامل دیگری نیز هستند که ایجاد زودهنگام چین و چروک دور چشم را تقویت می‌کنند.
در این مقاله از بلاگ سایت اکسپرتیج می‌خواهیم به بررسی انواع چین و چروک دور چشم، عوامل به‌وجودآورنده این چین و چروک‌ها و راه‌های پیشگیری و به تعویق انداختن آن‌ها بپردازیم.
اگر شما هم متوجه این خطوط در اطراف چشم خود شده‌اید و دغدغه کاهش و یا جلوگیری از گسترش آن‌ها را دارید، با ما همراه باشید!

انواع چین و چروک دور چشم

پیش از آن‌که به بررسی عوامل ایجاد چین و چروک دور چشم بپردازیم، خوب است بدانیم که خطوط اطراف چشم و به طور کلی چین و چروک صورت، به دو دسته اصلی خطوط پویا (Dynamic) و خطوط ایستا (Static) تقسیم می‌شوند.

چین و چروک‌های پویا (Dynamic)

این نوع چین و چروک‌ دور چشم در اثر انقباض‌های ماهیچه‌ای مکرر مانند لبخند زدن یا اخم کردن و معمولا در سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به وجود می‌آید. برای مثال چروک‌های گوشه خارجی چشم که به خطوط پنجه کلاغی شهره هستند یا خط اخم بین دو ابرو، از آن جمله‌اند.
چین و چروک‌های پویا با برخی عادت‌ها مانند تنگ کردن چشم، دست کشیدن مداوم به پوست صورت یا خوابیدن به پهلو و روی صورت تشدید می‌شوند. با گذشت زمان، افزایش سن و تغییراتی که در بافت پوست ایجاد می‌شود خطوط پویا بیشتر شده و در صورت عدم مراقبت، کم‌کم به چروک‌های ایستا بدل می‌شوند.

چین و چروک‌های ایستا (Static)

برخی دیگر از چین و چروک‌ها مانند افتادگی پلک‌ها یا خطوط زیر چشم، با وجود عدم انقباض ماهیچه‌ای و حتی زمانی که ماهیچه‌ها در حال استراحت هستند، قابل مشاهده‌اند.
دلیل به وجود آمدن این نوع چین و چروک دور چشم معمولا آسیب‌هایی است که تحت تاثیر عواملی چون افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و عادات غذایی نامناسب به پوست می‌رسد. در این حالت، خشکی پوست، کاهش سطح کلاژن، الاستین و آنتی اکسیدان‌های پوست و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی و  ضخامت آن، دلیل به وجود آمدن چین و چروک دور چشم است.

 

6 عامل تشدید کننده چین و چروک دور چشم

مهم‌ترین عوامل ایجاد چین و چروک دور چشم و افزایش آن را می‌توان در این ۶ مورد خلاصه کرد:

  1. بالا رفتن سن

افزایش سن در انسان با کاهش برخی از مهم‌ترین فاکتورهای اصلی شادابی و جوانی پوست همراه است. از آن جمله می‌توان به فیلترهایی مهم نظیر کلاژن، الاستین، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی نظیر A، B و C در پوست اشاره کرد. کاهش ضخامت و انعطاف‌پذیری پوست و افزایش رادیکال‌های آزاد پوست در فقدان آنتی اکسیدان‌ها، از نتایج بالا رفتن سن است.

  1. اشعه UV خورشید

می‌توان با قطعیت گفت که اشعه‌های مضر خورشید مانند UVA و UVB از مهم‌ترین عوامل پیری پوست و ایجاد چین و چروک دور چشم هستند. اشعه‌های UV می‌توانند کلاژن پوست را از بین برده و به افزایش خطوط اطراف چشم دامن بزند.

  1. مصرف سیگار

یکی از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک دور چشم، به خصوص چین‌‌های پنجه کلاغی، سیگار کشیدن است. سیگار باعث تجزیه کلاژن و الاستین پوست می‌شود. از طرف دیگر، سیگار می‌تواند عروق خونی را تنگ‌تر کرده و همین مسئله میزان اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز پوست را کاهش می‌دهد. برای همین هم هست که مصرف سیگار از عوامل مهم ایجاد چین و چروک اطراف چشم شناخته می‌شود.

  1. عادت‌ها و رفتارهای پرتکرار

خوابیدن روی صورت و فشار گونه‌ها به بالش، باعث افزایش چین و چروک دور چشم می‌شود. اخم کردن، لبخند زدن، چشمک زدن و… نیز از جمله رفتارهایی است که به چروک‌های پویا  دامن زده و  به مرور تبدیل به چروک‌های ایستا می‌شوند.

  1. حساسیت‌‌ها

حساسیت‌هایی نظیر حساسیت فصلی که به التهاب و خارش چشم منجر می‌شود، بر افزایش چین و چروک دور چشم تاثیر بسیاری دارد. داشتن آلرژی و به دنبال آن جاری شدن اشک و دست کشیدن به چشم و اطراف آن، می‌تواند به ایجاد خطوط زیر چشم منتهی شود.

  1. رژیم غذایی

مصرف زیاد خوراکی‌های قندی که آنتی اکسیدان کمی دارند، بر ایجاد چین و چروک‌های پوست موثر است. در مقابل مصرف غذاهایی همچون میوه‌ها و سبزیجات، که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند، می‌توانند روند پیری پوست را به تعویق بیاندازند.

برای آشنایی بیشتر با عوامل موثر در افزایش چین و چروک صورت، مقاله «چین و چروک صورت چرا به وجود می‌آید؟ 6 دلیل عمده ایجاد و افزایش چین و چروک» را بخوانید.

سرم دور چشم یکی از راه‌های رفع چین و چروک دور چشم

راه‌های پیشگیری از ایجاد و افزایش چین و چروک دور چشم

بهترین راه مبارزه با چین و چروک دور چشم و افزایش آن، پیشگیری از به وجود آمدن آن است. می‌توان گفت مطمئن‌ترین راه رفع چین و چروک صورت این است که از همان دوران جوانی با مراقبت و نگه‌داری درست از پوست، جلوی تشکیل چین و چروک را بگیریم. با رعایت چند نکته ساده اما مهم، می‌توان روند پیری پوست را تا حد زیادی به تعوق انداخت و از به وجود آمدن و افزایش چین و چروک‌ها جلوگیری کرد.

  1. استفاده از ضدآفتاب

از آن‌جایی که اشعه‌های مضر آفتاب مسئول ایجاد و افزایش 80 درصدخطوط صورت و چین و چروک دور چشم است، دوری از آفتاب و محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UV بسیار حیاتی و مهم به نظر می‌رسد.
استفاده همیشگی از کرم‌های ضد آفتاب SPF 30 به بالا، حتی در هوای ابری، پوشیدن کلاه و عینک آفتابی و محافظت از چشم‌ها در برابر آفتاب، تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از پیری پوست صورت و خطوط اطراف چشم دارد.

  1. ترک سیگار

تاثیر مخرب دود سیگار بر پوست چنان زیاد است که لازم نیست حتما خودتان مصرف‌کننده آن باشید، بلکه کافی است در معرض دود سیگار قرار داشته باشید تا اثر آن بر افزایش چین و چروک‌های صورت خود را ببینید.
خبر خوب آن‌که با ترک سیگار یا دوری از محیط‌هایی که در آن دود سیگار وجود دارد، می‌توانید تا حد زیادی از پیشرفت و افزایش چین و چروک پیشگیری کنید.

  1. رژیم غذایی مناسب

اگر به ترکیبات محصولات مراقبت از پوست دقت کرده باشید، حتما متوجه وجود آنتی اکسیدان و ویتامین‌هایی چون A، E و C در اغلب آن‌ها شده‌اید. طبعا مصرف غذاهایی که منبع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز پوست باشد، در حفظ شادابی پوست و به تاخیر انداختن پیری پوست نقش پررنگی دارد.
همچنین پرهیز از غذاها و خوراکی‌های حاوی قند می‌تواند بر جلوگیری از به وجود آمدن و تشدید چین و چروک‌ها بسیار موثر باشد.

  1. استفاده از محصولات مراقبتی پوست

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، آبرسان‌ها، کرم‌ها و سرم‌های دور چشم، علاوه بر جلوگیری از خشکی پوست اطراف چشم، به افزایش گردش خون و بازسازی پوست این ناحیه کمک بسیاری می‌کند.
در این مورد توجه به این نکته ضروری است که به دلیل تفاوت و حساسیت بالای نواحی اطراف چشم،  استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص سایر قسمت‌های بدن، مناسب استفاده در اطراف چشم نیست. بهتر است استفاده از کرم‌ها و سرم‌های دور چشم را از همان سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی اغاز کنید تا با بالا رفتن سن جلوی افزایش چین و چروک دور چشم را بگیرید.
اکسپرتیج به عنوان اولین گروه تخصصی محصولات ضد پیری پوست در ایران، محصولات ضد چروک متنوع و با کیفیتی را با هدف پیشگیری و کاهش اثرات بالا رفتن بر پوست تولید کرده است. برای آشنایی با این محصولات کلیک کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی انواع خطوط و چین و چروک دور چشم، عوامل به‌وجود آورنده و راه‌های پیشگیری از آن پرداختیم. شما برای جلوگیری و رفع چروک‌های اطراف چشم کدام‌یک از این راه‌ها را به کار می‌گیرید؟

اگر تجربه و سوالی در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگر خوانندگان بلاگ اکسپرتیج در میان بگذارید.