داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

لکه‌های پیری پوست چرا به وجود می‌آیند؟

لکه‌های پیری پوست چگونه به وجود می‌آیند و چطور درمان می‌شوند؟

لکه‌های پیری پوست یکی از تغییراتی است که با عبور از دوران جوانی و قدم گذاشتن به دوره میان‌سالی در کنار ایجاد چین و چروک در پوست انسان اتفاق می‌افتد.
عوامل مختلفی ممکن است به پدیدار شدن و شدت این لک‌های ناخوشایند بر سطح پوست دامن بزنند. اما با رعایت نکاتی ساده می‌توان تا حد بسیار زیادی از بروز این مشکل پیشگیری کرد.
در این مقاله از بلاگ سایت اکسپرتیج قصد داریم تا به معرفی لکه‌های پیری پوست و عوامل تاثیرگذار و پدید‌آورنده آن پرداخته و راه‌های پیشگیری و روش‌های کاهش این نوع لکه‌ها را بررسی کنیم.

لکه‌های پیری پوست چه هستند و چرا به‌وجود می‌آیند؟

لکه‌های پیری پوست نقاطی سیاه، خاکستری و یا قهوه‌ای هستند که به تدریج و با افزایش سن بر روی پوست ظاهر می‌شوند.
این لکه‌های هم‌سطح پوست که بافتی مشابه پوست هم دارند، در مناطقی از بدن ایجاد می‌شوند که بیشتر در معرض تابش آفتاب قرار داشته‌ است. به همین دلیل هم صورت، پشت دست‌ها، بازوها و شانه‌ها از شایع‌ترین مناطقی هستند که میزبان این نوع لکه‌ها می‌شوند.
این لکه‌ها که با نام لک کبدی یا لک آفتاب نیز شناخته می‌شوند، معمولا از سنین 40 تا۵۰ سالگی به بعد به‌وجود می‌آیند. با این حال افرادی که زمان بیشتری را در معرض آفتاب قرار داشته‌اند، ممکن است بسیار زودتر از این سن دچار این‌گونه لک‌های پوستی شوند. با وجود آن‌که این لک‌ها رشدی سریع دارند، می‌توان با رعایت برخی نکات و مراقبت بیشتر از پوست، از گسترش آن‌ها پیشگیری کرد.

لکه‌های پیری پوست نقاطی سیاه، خاکستری و یا قهوه‌ای هستند

با 2 عامل اصلی ایجاد لکه‌های پیری پوست آشنا شوید!

دلیل اصلی ایجاد لکه‌های پیری پوست بر روی بدن، تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه پوست است . با توجه به نام این نوع لکه‌های پوستی می‌توان حدس زد که چه عواملی بر ایجاد و افزایش آن‌ها موثر هستند.

1. افزایش سن

با بالا رفتن سن مقدار ملانین یا رنگدانه‌های پوستی افزایش یافته و به تولید لک روی پوست منجر می‌شود. برای همین هم هست که این عارضه بیشتر افراد بالای ۴۰ سال را درگیر خود می‌کند.
از طرف دیگر افزایش سن موجب تغییر در ترکیب غشای سلولی و اختلال در کارکرد آن می‌شود. همین مسئله باعث تجمع ماده‌ای با نام لیپوفوسین در برخی بافت‌های بدن از جمله پوست شده که منجر به ظهور لک‌های تیره رنگ پوست می‌شود.
بالا رفتن سن، به غیر از ایجاد لکه‌های پیری پوست، می‌تواند تاثیرات بسیاری بر پوست گذاشته و زیبایی و شادابی آن را تحت تاثیر قرار دهد. برای آّشنایی بیشتر با این عوارض و راه‌های پیشگیری و درمان آ‌ن‌ها، مقاله « چین و چروک صورت چرا به وجود می‌آید؟ 6 دلیل عمده ایجاد و افزایش چین و چروک» را بخوانید.

2. نور خورشید

هم‌چنان می‌توان مهم‌ترین عامل افزایش تولید ملانین پوست و ایجاد لک بر روی پوست را تابش آفتاب و یا اشکال دیگر اشعه ماوراء بنفش (UV) بر پوست دانست. برنزه کردن پوست، چه با آفتاب گرفتن و چه با روش‌هایی مانند سولاریوم، می‌تواند تا حدود زیادی به افزایش تراکم و غلظت ملانین و تولید لک بر روی پوست دامن بزند.
امکان ایجاد این لک‌ها در هر نژادی وجود دارد، اما داشتن پوستی روشن و یا سابقه آفتاب گرفتن و آفتاب‌سوختگی، ریسک به وجود آمدن این لک‌ها را تا حد زیادی بالا می‌برد.

با چه اقداماتی می‌توان از ایجاد لکه‌های پیری پوست پیشگیری کرد؟

شاید جمله «پیشگیری بهتر از درمان است» خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما واقعیت این است که همیشه جلوگیری از وقوع یک مشکل،‌کم‌هزینه‌تر و کم‌دردسرتر از درمان و رفع آن مشکل است. از آن‌جایی که نقش آفتاب در ایجاد لکه‌های پیری پوست بسیار پررنگ و اساسی است، راهکار اصلی پیشگیری از این نوع لک‌ها را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

1. از آفتاب دوری کنید

بهترین راه پیشگیری از ایجاد لکه‌های پیری پوست، دوری از آفتاب و محافظت از پوست در برابر تابش اشعه‌های UV خورشید است. از ۱۰ صبح تا 2 بعدازظهر، ساعاتی است که تابش اشعه‌های مضر آفتاب در بیشترین و شدیدترین حالت خود قرار دارد. بهتر است در این ساعات در معرض تابش آفتاب نباشید.

2. ضد آفتاب را فراموش نکنید

اگر ناگزیر از حضور در معرض آفتاب هستید، حتما از ضدآفتاب‌های SPF 30 به بالا و با طیف وسیع استفاده کنید تا بتواند هم در برابر اشعه UVB و هم اشعه UVA از پوستتان محافظت کند.
در مصرف ضدآفتاب خساست به خرج ندهید و آن را هر ۲ تا 3 ساعت یک بار تمدید کنید. با توجه به شدت آفتاب و مدت زمان حضورتان در معرض آفتاب، بهتر است کلاه آفتاب‌گیر داشته باشید و حتی‌الامکان دستکش بپوشید.

 

لکه‌های پیری پوست چگونه درمان می‌شوند؟

واقعیت این است که لکه‌های پیری پوست خطرناک نیستند و به هیچ عنوان بیماری محسوب نمی‌شوند. اما ظاهر نه چندان خوشایند این لک‌ها و نگرانی از افزایش و گسترش آن‌ها، برای بسیاری از افراد ایجاد دغدغه می‌کند. ۲ راهکار برای رفع این دغدغه وجود دارد:

1. مصرف دارو

مراجعه به پزشک و مصرف داروهای لایه‌بردار، ضد لک و روشن‌کننده پوست در کنار استفاده از ضدآفتاب‌ها یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمان لکه‌های پیری پوست به شمار می‌آید.
استفاده از ضد آفتاب در طول دوره درمان بسیار ضروری است. چرا که اکثر روشن‌کننده‌ها و ضد لک‌ها با خاصیت دارویی، تاثیرلابرداری بسیار قوی دارند و همین مسئله حساسیت پوست در برابر آفتاب را چندبرابر می‌کند.

2. محصولات مراقبت از پوست

علاوه بر درمان‌های پزشکی و استفاده از داروهای لایه‌بردار و ضدلک، می‌توان از برخی محصولات مراقبتی پوست مانند کرم‌ها و سرم‌های ضدلک و روشن‌کننده نیز استفاده کرد.
این محصولات مراقبتی پوست، در مقایسه با داروها تاثیر لایه‌برداری ملایم‌تری دارند و می‌توانند در از بین بردن و یا کمرنگ کردن لکه‌های پیری پوست بسیار موثر واقع شوند. اینجا هم استفاده از ضدآفتاب‌ها هم‌زمان با مصرف کرم‌ها و سرم‌های ضد لک و روشن‌کننده پوست ضروری است و بسیار توصیه می‌شود.

اکسپرتیج به عنوان اولین گروه تخصصی محصولات ضد پیری پوست، تولید کننده انواع محصولات ضدلک، ضد چروک و مراقبت از پوست است. یکی از این محصولات سرم روشن کننده اکسپرتیج است که با ترکیب جدید و فعال بوتیل رزروسینول، اثرگذاری قوی و سریعی در رفع لکه‌های پیری پوست دارد.

جمع‌بندی

ایجاد لک‌های پوستی یکی دیگر از تغییراتی است که علاوه بر چین و چروک، با افزایش سن در پوست به‌وجود می‌آيد. تابش اشعه‌های مضر آفتاب مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر افزایش این لک‌هاست که با نام لکه‌های پیری پوست شناخته می‌شوند.
دوری از آفتاب، استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب، مصرف داروها، کرم‌ها و سرم‌های ضد لک و روشن‌کننده پوست، از جمله راه‌های پیشگیری و کاهش لکه‌های پیری پوست هستند.
آیا تا به حال متوجه ظهور این نوع لک بر روی پوست خود شده‌اید؟ برای پیشگیری و کاهش این‌گونه لک‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ می‌توانید تجربه خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و دیگر خوانندگان بلاگ اکسپرتیج به اشتراک بگذارید.